گلند کابل برق برنجی استیل آرموردار و پلاستیکی
نوشته شده توسط : تیک

کاربرد گلند کابل فلزی برنج استیل و پلاستیک pvc چیست ؟

انواع گلند از نظر جنسی پللاستیکی و فلزی

کانکتور استاندارد برای محکم کردن کابل های برق به تجهیزات الکتریکی است. گلند کابل برق شیلد ، زره و آرمور کابلها را در قسمت انتهائی کابلکشی در خود جمع می کند. قسمت بیرونی توسط مهره نگهدارنده به بدنه جعبه تقسیم و تابلوهای برق وصل می شود. گلند های کابل از فلزات اصلی برنج و استیل و نوع پلاستیکی آنها پی وی سی و پلی آمید قابل تولید هستند.

موارد استفاده گلندهای کابل :

برق رسانی به ساختمان ها توسط سیم و کابل های برق صورت می گیرد هر چقدر جریان زیاد باشد امکان ارزش انتهای کابل وجود دارد . برای هدایت کابل ها به شکل منظم و دقیق از لوله برق و سینی کابل استفاده می شود. قسمت انتهایی کابل ها که از داخل لوله یا سینی بیرون می آید به باکس یا تابلو برق هدایت می شود. جهت ایمن سازی،ابتدا کابل ها داخل گلند قرار می گیرد سپس داخل دیوایس مورد نظر فیکس می شود.

قطعات اصلی :

  • ارت تگ
  • لاک نات
  • شرود

گلندهای کابل از بدنه اصلی فلز یا پلاستیک با چند قطعه ساخته می شود. قطعات گلند مهره های قفل کننده کابل واشر و مهره موم کننده ای بشکل مخروطی است.البته بستگی به نوع و جنس گلندها این قطعات از چهار تیکه تا هفت تیکه متغیر می باشد.

وظایف گلند های کابل برق :

کابل ها را در جای خود کاملاً ثابت نگه می دارد بنابراین از تابیده شدن و قطعی جریان برق جلوگیری میشود. بالا بردن امنیت و استاندارد سازی در سیستم های کابل کشی بوسیله مانع شدن ورود رطوبت ، گرد و خاک به داخل تجهیزات و ماشین آلات صنعتی از خصوصیات اصلی گلندها است. همانطور که کانکتوری امن برای کابل ها است بستی مناسب برای سیستم های اطفای حریق می باشد. بنابراین استانداردترین آنها با نام گلند ضدانفجار حتی از نفوذ کوچکترین گازی ممانعت می کند. ویژگی شاخص آنها داشتن حلقه آرمورد گیر و واشر آب بندی داخل گلند کابل ضدانفجار است‌.

ساخت گلند کابل توسط سازنده :

سازنده بهترین گلند کابل

موادی که سازندگان گلند استفاده می کنند میبایست به اندازه مکفی استاندارد و طول عمر زیادی داشته باشد. بنابراین تیک صنعت برق با توجه به مقدار هزینه ای که خریدار در نظر میگیرد سعی می کند گلندی با کیفیت عرضه کند. فلز استیل ضد زنگ برنج به همراه آبکاری نیکل کرومیت چدن و پلاستیک از مواد اصلی است که برای ساخت انواع گلندها استفاده می شود.

نمره بندی گلند M :

  • M20
  • M25
  • M32
  • M40
  • M50
  • M63

سطح مقطع کابل ها از 1 میلی متر تا 100 میلیمتر داخل گلند قرار می گیرد. بنابراین استفاده آنها برای انواع کابل فشار قوی و ضعیف مثل کنترل ، شبکه و مخابراتی پیشنهاد می شود.

ویژگی های استفاده از گلند :

از کنده شدن نابجای کابل های برق جلوگیری می کنند. در ساختمان ها و صنعت هائی که امکان آتش سوزی توسط جریان بالا برق وجود دارد از نوع ضدانفجارش استفاده می شود. برای بالا تر بردن محافظت ورودی باکس ها از گلند آب بندی با بالاترین ip یعنی 68 استفاده می شود.

انواع کابل گلند :

گلندهای کابل برای وصل شدن صحیح کابل های برق به بدنه جعبه تقسیم است. همانطور که جعبه های تقسیم تنوع زیادی دارند گلندها هم متنوع هستند. جنسشان فولاد ، برنج ، پلاستیک و استیل است. البته برای رعایت ip امکان استفاده تمام موارد ذکر شده وجود دارد یعنی پلاستیک برای آب بندی و فلز جهت جلوگیری از ضربه و زنگ زدن . از نظر جنسی گلند فلزی و گلند پلاستیکی پلیمری هستند که هر کدام به زیر شاخه های دیگر تقسیم می شوند.

گلند پلاستیکی کابل برق :

گلند های پلاستکی کابل برق از جنس پلی آمید و PVC

جنس آنها نایلونی است و برای کابلکشی فشار ضعیف و متوسط استفاده می شود. همانطور که سیستم کدینگ برای کابلکشی با رنگبندی انجام می شود رنگ گلند نایلونی هم متغیر است. بنابراین سفید ، طوسی قرمز و مشکی از اصلی ترین رنگ های گلندها است. به این ترتیب شما به راحتی میتوانید هر نوع نقشه مداری را مدیریت کنید. با واشر و آب بندی که در قسمت داخلی است سیم و کابل ها درون گلند پلاستیکی از فشار آمدن به سطح مقطع ها جلوگیری می شود و رطوبت به آن نفوذ نمی کند.

گلندهای فلزی :

فلزاتی که برای ساختشان استفاده می شود استیل و برنج است. گلند برنجی از استیل ضعیف تر است ولی با آبکاری کردن آنها می توان انسجامشان را بالا تر برد. از محاسن گلندهای برنجی از نظر قیمت ارزان تر هستند.
اندازه حفاظت :
IP65
IP66
IP67
IP68
IP69
هر کدام از مقدار درجه حفاظت گلندهای کابل بستگی به نوع کاربرد و روش نصب آنها با هم تفاوت دارد. بنابراین از پایین ترین عدد تا بالاترین عدد مقدار محافظتشان در برابر آب ، اسی، زنگ زدگی و ضدانفجار بودن مشخص می شود. کابل گلند های استیل برای جریان های مغناطیسی بالا بسیار پرکاربرد هستند . برای همسطح کردن گلند برنجی با نوع استیل می توان آنها را آبکاری نیکل کرد.

محل های نصب :

راه اندازی انرژی های تجدید پذیر
ایستگاه های فضائی
روشنایی در محیط های صنعتی

گلند ضد آب :

در برابر رطوبت و آب کاملا آب بندی است و دارای ip65 است. داخل بدنه گلند کابل ضد آب حلقه های رینگی پلی آمیدی دارد اما بیشتر خریداران برای کاهش قیمت بی کیفیت ترین آنها را انتخاب می کنند.

کابل گلند ضد انفجار :

برای رعایت استاندارد ، ساخت گلند ضد انفجار با بهترین نوع استیل و برنج طراحی می شود.
موارد استفاده گلندهای ضد انفجار :

  • گاز
  • نفت
  • پتروشیمی
  • صنایع دریائی

گلند آرموردار برای کابل زره دار :

برای بستن کابل های زره دار نیاز به گلند آرموردار می باشد. رزه کابلها توسط آرمور داخل این نوع گلند جمع می شود و نمی شوداز گلند ساده بدون ip استفاده کرد.

چگونه گلند درستی خرید کنیم :

گلند کابل های برق سایزهای مختلفی دارند و برای خرید گلند صحیح برلی کابلکشی نیاز به یافتن سطح مقطع کابلتات است. هز چقدر گلند کوچکتر باشد ارزان تر است پس کابل کوچک به صرفه تر می باشد.
خریداران قبل از خرید از خودشان می پرسند :
آیا از آنها در داخل ساختمان یا خارج ساختمان استفاده می شود؟
آیا نیاز به نصب در شهر صنعتی است ؟
مقدار دمای تحمل و درجه دمای تحملش چقدر باشد ؟
آیا از آن در داخل خانه یا بیرون از منزل استفاده می کنید؟
نصب گلندها در کشور یا شهر نمناک یا اسیدی و در برابر گاز و مواد خورنده است ؟
نیاز به محافظ بودن در برار گرد و غبار است؟

تیک صنعت برق

www.tsbargh.ir





:: برچسب‌ها: سازنده گلند های کابل برق ,
:: بازدید از این مطلب : 202
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: